Reklama
 
Blog | Martin Lukavec

Česká republika očima redaktorů The Economist

Při bloudění archivem The Economistu jsem příšel na novou zábavu – čtení zpráv o České republice, tak jak je napsali jeho redaktoři ze svého vnějšího, jistě neinformovaného a občas nespravedlivého pohledu. Podstatné mě přišlo už to, že po nikom v západní Evropě nemužeme chtít být o naší zemi informovaný a že proto jediné, co utváří povědomí o naší zemi, jsou ony excesy, které se nám občas přihodí. Tak tady je pár nejlepších:

……Naneštěstí,
střední evropané, hlavně pak ochmelení Čechové, jsou notoricky citliví na cenu
piva, patriachální vypitci…..

(Unfortunately,
central Europeans, particularly beery Czechs, are notoriously price-sensitive,
parochial boozers.)

Reklama

……Proč tak málo hostů, tedy? Hotel u Tří pštrosů
ukazuje amatérský character českého turismu, zatímco scéna pod Karlovým mostem
reprezentuje jiný nedostatek způsobený nadměrnou a hazardní deregulací
(?). Most
je tak nacpán stánkaři, že co by mohla být tříminutová příjemná procházka přes
řeku Vltava se stává spocenou desetiminutovou rvačkou. Poblíž blízká směnárna
účtuje nevarovaným turistům 10
% poplatek,
zatímco statní vexláci na chodníku podvádějí návštěvníky ještě brutálněji –
podávají jim bezcenou jugoslávskou měnu. Česká policie přihlíží bez mrknutí
oka…..

(Why so
few takers, though? The Three Ostriches illustrates the amateurish nature of
Czech tourism, while the scene below on the Charles Bridge
typifies other drawbacks caused by excessive and haphazard deregulation. The
bridge is so packed with hawkers’ stalls that what should be a gentle
three-minute stroll across the river Vltava
becomes a sweaty ten-minute scrimmage. Nearby, an exchange bureau charges
unwary tourists a 10% commission, while burly freelance money-changers on the
pavement cheat visitors even more brutally—and hand them worthless Yugoslav
currency. Czech police look on without batting an eyelid.)

Sep
4th 1997 | PRAGUE

…..Mezi největšímy
přizpivatele k tomuto trendu (úbytek intelektuálů) patří Vladimír Železný,
původně Český disident a spoluzakladatel TV Nova, nejsledovanější místní
televize. Nova nyní krmí Čechy tupou dietou telenovel, amerických policejních
honiček a ano, i zcela nahými hlasatelkami počasí. Intelektuálové si stěžují,
že Nova využívá morální vákuum zbylé po komunismu…..

(Among the greatest contributors to this trend is Vladimir
Zelezny, once a Czech dissident and co-founder of TV
Nova, the country’s most popular television station. Nova now feeds Czechs a
brain-numbing diet of soap operas, American cop shows, and, yes, stark-naked
weather-girls. Intellectuals complain that Nova is exploiting the “moral
vacuum” left by communism.)

Aug
19th 1999 | PRAGUE

……Češi dokonce ani nepředstírají, že budou připraveni
přijmout euro k roku 2010. Schodek jejich státního rozpočtu se rozšířil
z varovných 4.4% v roce 2000 na alarmujících 7.6% loni. Vláda zvyšuje
zdanění alkoholu, paliv a cigaret (bývalý prezident, Václav Havel, slavný pro
své řetězové kouření, už není v pozici k ochraňování práv kuřáků)…..

The
Czechs do not even pretend they will be ready to join the euro before 2010.
Their deficit has widened from a troubling 4.4% in 2000 to an alarming 7.6%
last year. The government is hiking duties on alcohol, fuel and cigarettes (the
former president, Vaclav Havel, famous for his chain-smoking, is no longer in a
position to protect the rights of smokers).

Jan 23rd 200